pondělí 13. července 2009

Firemní instant komunikace

Společnost FG Forrest a.s. začala používat interní firemní Jabber server začátkem roku 2008. Důvodů bylo hnedle několik. Hojně používané ICQ se chovalo v té době velmi nestabilně, což bylo způsobeno vypínáním starších protokolu, které AOL postupně nahradilo protokolem Oscar. Tento krok byl jistě technologicky nezbytný, ale patrně naštval velkou spoustu uživatelů, protože tímto nepopulárním krokem přestali fungovat různí alternativní ICQ klienti. Reklamou proložený AOL ICQ klient je z mého pohledu nepoužitelný. Někteří vývojáři zareagovali ryche a opravili své klienty. Ale i tak získalo ICQ jistý punc nedůveryhodnosti. Dalším aspektem odporu k ICQ je jeho centralizace, jistá nebezpečnost co se virů týče. Posledním velmi pádným argumentem je úskalí licence ICQ, která zakazuje jej používat ve firemním prostředí.

Proto se na poli Instant Messaging, dále jen (IM) systémů hledala nějaka akceprovatelná alternativa. Existuje celá řada IM systémů integrovaných přímo do Goupware systému jako je M$ Exchange - MSN nebo např. Lotus Notes SameTime Instant Messanger, ale to není správná cesta, protože tyto systémy svazují komunikaci mezi ostatními. Jabber je vhodným kandidátem, který splnil veškerá očekávání jako firemní Instant Messagnger. IM klienti umožňují nastavení více účtů a tak i firemní zaměstnanec může snadno pomocí stejné aplikace komunikovat s lidmi mimo firmu. Pri zavádění XMPP/Jabber ve FG byla prvořadá bezpečnost, modularita konfigurace a hlavně uživatelská přívětivost již používaných, oblíbených multiplafromních a multiprotokolových klientů, jako je např. Miranda, Pidgin nebo QIP. Další nespornou výhodou Jabberu - OpenFire je možnost udržovat firemní kontakty přímo v nastavení rosteru uživatelů, odpadá tak sbírání firemních kontaktů a jejich autorizace mezi zaměstnanci. V praxi toto pak funkuje tak, že server zajistí podstrčení všech předefinovaných kontaktů všem přihlášeným klientům. Protokol ICQ se ve firmě tiše toleruje, hlavně asi pro soukromé účely, či pro jiné komunikační aktivity, např. mezi klenty, kteří Jabber neznají nebo jej nechtějí používat.

Jednou z otázek bylo vybrat vhodnou implementaci Jabber serveru. Již z drívějších referencín serveru WildFire padla volba právě na OpenFire, které přináší velmi jednoduchou instalaci i správu v podobě kvalitního WebAdmin rozhraní. Mnoho uživatelů odradí od tohoto serveru Java na které je postaven. Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že server funguje jak pod aktualni verzí 1.6 Sun JRE, tak i pod verzi 1.5. Což u java aplikací né vždy funguje. Server provozujeme pod distribuci Linux Ubuntu, pro kterou výrobce připravuje instalační balíček Debian. Díky Javě je server zprovoznitelný pod jakýmkoliv operačním systémem. Dále jsem testoval OpenFire i pod OS FreeBSD, pro který je vytvořen patřičný port. Instalace daného serveru je pak velmi jednoduchá a rychlá. Velkou výhodou serveru je možnost použití externí autentizace za pomocí LDAP adresáře. Z požátku se FG server používal s lokálně definovanými uživateli, ale při posledním upgradu serveru jsme přešli na interní LDAP - Active Directory. Čímž se výzazně zjednodušila správa serveru a případné nastavování hesel atd. již odpadlo.

Jabber server OpenFire používáme napříč všemi pobočkami. Umožňuje jen SSL připojení odkudkoliv, ale zamezuje komunikování s ostatními Jabber servery. Server je koncipován jako interní komunikační prostředek, který jsou všichni zaměstnanci povinni používat. Instant Messaging komunikace se ve firemním prostředí FG Forrest a.s. usadila a opravdu hojně se používá. Odpadají tak jednovětné emaily, které se řetězí a samotná informační hodnota se pak vytrácí v hromadě emailů.

Provozování Jabber/XMPP služby je pro jednotlivé firmy jednoduché a levné. Pokud mají zaměstnanci potřebu si rychle a přehledně předat nějaké informace, je to správná volba. Mnoho uživatelů internetu IM bere jako samozřejmost a hlavním tahounem je bezesporu ICQ, ale to není to pravé a tak se pak tato služba těžko prosazuje. Agrumentem pak je že "Moji známí používají Ajsko ..." Velkým hráčem, který použil Jabber ve svých produktech je Google se svou službou Gtalk, která pro textovou IM komunikaci používá právě Jabber/XMPP. Každý, kdo má účet u Googlu si tak může velmi snadno Gtalk aktivovat a tím se propojí s jakýmkoliv Jabber serverem. Na české scéně asi před necelým rokem zazněla zpráva o tom, že Seznam.cz testuje Jabber pro své uživatele. Pokud by tuto službu Seznam zprovoznil, výrazně by tak přispěl k rozšíření této velmi zajímavé služby. Asi nejznámější na poli IM je česká firma HumboldTec, která provozuje již několik domén veřejných Jabber serverů. Firma se aktivně angažuje ve tvorbě vlastního klienta Jabbim, tak i v dalších aktivitách spojených s rozvojem svých serverů. Za zmíňku dozajista stojí transporty pro spojeni s jinými IM sítěmi a nově i propojení se sociálními sítěmi jako je Facebook, Twitter, dále jsou k dispozici služby jako Slovnik, Disk atd.

Do budoucna věřím, že se Jabberu bude dařit a zaslepení Ajskaři :-) objeví nové možnosti ne jen v soukromí, ale i ve firemním světě.

Zde je FG firemní verze lehce upraveného článku, Lado díky za korekturu :-)

Žádné komentáře: